Du er her

Siste nytt fra Kriseportalen – juni 2019

PDF

Fornyet innsats mot mobbing

mobbing_800x450.jpg

 

Av Trygve Ebbesvik, faglig ansvarlig, Kriseportalen

Fra august 2017 trådte en betydelig innskjerping av opplæringslova kapittel 9A i kraft: Nulltoleranse mot mobbing, og alle ansatte skal delta i det forbyggende arbeidet, være aktive i håndteringen av mobbesaker og oppfølgingen av disse. Dersom det ikke hjelper, skal veien være kort til å melde saken til fylkesmannen. Dette er nå snart to år siden. Hva er situasjonen i dag?

Elevundersøkelsen fra 2016, altså før endringene ble lovbestemt, viser at 6,6 % av elevene følte seg mobbet to til tre ganger i måneden eller oftere. Over 40 % av disse svarte høsten 2016 at ingen voksne visste om mobbingen.

Høsten 2018 svarte 6,1 % at de blir mobbet to til tre ganger i måneden eller oftere, enten av medelever eller voksne på skolen. En nedgang på 0,5 %.

37 % av elevene svarte høsten 2018 at ingen voksne visste om mobbingen. 16 % oppga at skolen visste om mobbingen, men at det ikke ble gjort noe. Over 7000 av elevene som deltok i undersøkelsen, sier at de blir mobbet av voksne på skolen. Det er 25 % av de som føler seg mobbet.

Mye bra arbeid blir gjort for å bekjempe mobbing, men ikke alle steder. Tallene viser at lovendringer ikke er nok.

Holdningsendringer må til, og det er et langsiktig arbeid. Det er selvsagt svært ødeleggende for arbeidet mot mobbing at så mange elever føler seg mobbet av en voksen på skolen. Det bryter ned tilliten. Tillit og respekt, der elevene blir sett, er helt grunnleggende for arbeidet mot mobbing.

Hva med en idébank for å forebygge mobbing? Skolene som har høye mobbetall, vil kunne ha nytte av erfaringene fra de skolene som oppnår bedre resultater. 

Barnehagene spiller også en viktig rolle i dette. Jeg hører stadig: Vi kunne pekt ut mobberne og mobbeutsatte allerede i barnehagen. Det er betenkelig at fokuset på mobbing i stor grad utelukkende rettes mot skolen. Kanskje kunne vi lære noe mer om hva som skaper mobbere og mobbeutsatte ved å jobbe mer med problemstillingene allerede i barnehagealder?

Når vi til høsten skal sette inn en fornyet innsats i arbeidet mot mobbing, må vi tenke: Hva fungerer, og hva fungerer ikke?

---

Personalomsorg holder i perioden 24.-26. september en serie åpne kurs med temaet "Fornyet innsats mot mobbing på skolen". Les mer i egen sak.
 



Kriseportalen BEDRIFT & ORGANISASJON er lansert! 

Kriseportalene for BARNEHAGE og SKOLE har til sammen over 23 000 brukere, og nå er dette verktøyet tilgjengelig for nye brukergrupper gjennom Kriseportalen BEDRIFT & ORGANISASJON. Den nye tjenesten skal hjelpe ledere i alle typer virksomheter til å ta vare på sine ansatte når en vanskelig situasjon oppstår. Portalen er bygd på den samme ryddige metodikken du kjenner fra SKOLE og BARNEHAGE, men tematikken og det faglige innholdet er tilpasset den nye målgruppen. Tjenesten er tilgjengelig gjennom et eget abonnement.

Er dette en tjeneste som kan være aktuell for deres kommune eller organisasjon? Prøv Kriseportalen BEDRIFT & ORGANISASJON med 7 dagers åpent kjøp, eller ta kontakt for en uforpliktende demonstrasjon.

Les mer
 



Åpne kurs høsten 2019
 

24.09 / Gardermoen: Fornyet innsats mot mobbing på skolen
25.09 / Stjørdal: Fornyet innsats mot mobbing på skolen
26.09 / Bergen: Fornyet innsats mot mobbing på skolen

22.10 / Tromsø: Kriseberedskap ved trussel mot skolen
23.10 / Bodø: Kriseberedskap ved trussel mot skolen
24.10 / Alta: Kriseberedskap ved trussel mot skolen

12.11 / Gardermoen: Krisehåndtering i skolen
13.11 / Kristiansand: Krisehåndtering i skolen
14.11 / Stavanger: Krisehåndtering i skolen
03.12 / Bergen: Krisehåndtering i skolen
04.12 / Molde: Krisehåndtering i skolen
05.12 / Stjørdal: Krisehåndtering i skolen

Mer informasjon om kursene og påmelding finner du i vår kurskalender.
 



Aktuelle temaer for fagdager i skole og barnehage

Trygve Ebbesvik er faglig leder for Kriseportalen, men også en anerkjent kursholder og prosessveileder. Vi tilbyr rabatterte kurs til våre abonnenter, enten en innføring i Kriseportalen som verktøy eller kompetanseheving innen konkrete temaer. Her er noen eksempler på populære kurs:

Krisehåndtering i skolen/barnehagen
Praktiske kurs som belyser både ansvar og konkret håndtering i ulike krisesituasjoner som kan oppstå i og rundt barnehage- og skolemiljøet. Kursene skal gi de ansatte trygghet i hvordan de skal opptre i utfordrende situasjoner.

Kriseberedskap ved trussel mot skolen/barnehagen 
Praktiske kurs om prinsippene for kriseplaner ved trusler mot skole eller barnehage, i tråd med Utdanningsdirektoratets veileder. Selv om det er politiet som skal håndtere en trusselsituasjon, må enhetene ha planer for å ivareta barn/elever, foresatte og ansatte om en kritisk situasjon skulle oppstå. Det skal også drives forebyggende arbeid, og man bør gjennomføre øvelser.

Andre temaer:
- barns/elever hverdagskriser
- mobbing i skole/barnehage
- integrering i skolemiljøet
- mestring

Øvelser
Vi tar på oss å lede, koordinere og gjennomføre øvelser innen krisehåndtering og kriseberedskap.

Gjennom vår formidlingstjeneste Norsk foredragsformidling tilbyr vi også en rekke andre dyktige kurs- og foredragsholdere som er relevante for skole og barnehage. Ta gjerne kontakt med oss på epost booking@foredragsformidling.no eller telefon 70 24 50 60 om du ønsker forslag ut fra et ønsket tema.
 



Oppslag til kontoret eller personalrommet

Vi opplever av og til at våre abonnenter ringer til vår vakttelefon fordi de ikke kan huske brukernavn og passord når det plutselig skjer en akutt hendelse, og de trenger tilgang til ressursene på Kriseportalen.no. Dette er selvsagt helt i orden! Nå har vi også laget et praktisk oppslag i PDF-format som kan skrives ut og henges på kontorer og personalrom, slik at brukernavn og passord er lett tilgjengelig for de ansatte. Du finner oppslaget her.
 


 

Vi minner om ...


Følg oss på Facebook
Her publiserer vi aktuelt nyhetsstoff fra media, faginstanser og Kriseportalen: www.facebook.com/kriseportalen

Flere mottakere av nyhetsbrev?
Dette nyhetsbrevet går i utgangspunktet til administrator for abonnementet, som igjen bør distribuere det videre til øvrige brukere. Om dere ønsker at flere skal motta informasjon fra oss direkte, send oss gjerne epost-adressene.

Kundeservice
Fri teknisk og faglig kundeservice er en del av abonnementet. Ikke nøl med å kontakte oss på kundeservice@kriseportalen.no eller 70 24 50 60 om det skulle være noe vi kan hjelpe til med.