Published on Personalomsorg (https://personalomsorg.no)

Hjem > Fagstoff > Utvidet adgang til fysisk inngripen i skolen

Utvidet adgang til fysisk inngripen i skolen

PDF [1]
[2]

Fra 1. august 2025 gir en endring i opplæringslova og privatskolelova skoleansatte utvidet adgang til fysisk inngripen overfor elever. De nye reglene vil nå i tillegg til endringene i 2024 gi ansatte i skolen mulighet til å gripe inn fysisk for å avverge at elever krenker andre psykisk, og for å beskytte elevenes opplæring, læringsmiljø og rett til utdanning.

Ansatte i skolen kan etter 1. august 2025 gripe fysisk inn når:

  • elever krenker en annen person fysisk eller psykisk
  • elever utsetter seg selv for fysisk fare
  • elever forstyrrer andres læringsmiljø vesentlig
  • elever viser en atferd som er sterkt fornedrende for seg selv
  • elever skader eiendom

For at fysisk inngripen skal være lovlig, må følgende vilkår være oppfylt:

  • Nødvendighet: Det finnes ikke andre løsninger.
  • Forholdsmessighet: Inngrepet må stå i rimelig forhold til elevens atferd og situasjonen.
  • Formål: Det skal ikke være element av straff, men for å gjenopprette trygghet, orden eller læringsmiljø.
  • Krav om opplæring og veiledning: Skoleeier har plikt til å sørge for at ansatte vet hva som er lov, og hvordan de skal handle.
  • Plikt til dokumentasjon og oppfølging: Hver hendelse skal loggføres og følges opp – også med eleven det gjelder.

Fysisk inngripen må være siste utvei, og aldri brukes som straff. Det skal alltid være basert på vurdering av nødvendighet og forholdsmessighet, og etterfølges av dokumentasjon og dialog.

Handlinger som er allment akseptert i samhandling mellom voksne og barn som de har omsorg for, regnes ikke som fysiske inngrep. Å påvirke en elev gjennom minimal bruk av fysisk kontakt, for eksempel ved å lede eleven forsiktig ut av rommet, vil ikke være et fysisk inngrep.

Tillatte handlinger – hvis nødvendig og forholdsmessig:

Handling Eksempel Merknad
Fysisk ledelse Ved fast grep på skulder eller arm føre eleven rolig ut av klasserommet Bare hvis eleven ikke reagerer på verbal beskjed
Blokkering Stå i døråpningen for å hindre at elev går inn/ut Må ikke innebære fysisk dytting
Fjerne gjenstand Ta fra elev mobiltelefon eller annen gjenstand brukt til trusler/krenkelse

Gjenstanden må være direkte koblet til problematferden

Kortvarig tilbakehold Holde igjen en arm for å hindre at elev løper ut i fare eller slår en medelev Bare i akutte faresituasjoner – ikke for disiplinering
     

Ikke tillatte handlinger:

Handling Eksempel Merknad
Bære eller løfte eleven Ta tak og fysisk løfte ut av klasserom For inngripende, kan skade elevens verdighet og kropp
Holde fast over tid Holde eleven fast i armer eller kropp for å få kontroll Anses som en form for frihetsberøvelse
Dytting, holding mot vegg Skyve eleven bakover, presse mot vegg

Voldsomt, uforholdsmessig og kan virke truende

Straffbasert inngripen

Bruk av fysisk makt for å «straffe» dårlig oppførsel

Fysisk inngripen er aldri et sanksjonsmiddel
     

Andre tvangstiltak som isolering, mekaniske tvangsmidler, ransaking eller beslaglegging er ikke lov.

Hva betyr lovendringen for de involverte?

  • Skoleansatte får mer handlingsrom i utfordrende situasjoner, men også økt ansvar, og trenger opplæring i hvordan makt skal brukes lovlig og etisk forsvarlig.
  • Skoleledere må etablere klare rutiner for vurdering, varsling, dokumentasjon og dialog med foreldre.
  • Elever kan oppleve fysisk inngripen i flere situasjoner – også ved psykisk krenkende atferd. Det vil være økt risiko for ulik praksis, særlig når skoleansatte har manglende kompetanse.
  • Foreldre/foresatte må informeres om skolens praksis og få tilgang til dokumentasjon hvis det brukes fysisk inngripen mot barnet deres.

Bekymring fra fagmiljøer

Flere fagmiljøer og interesseorganisasjoner har uttrykt bekymring, og har advart mot at lovendringen kan føre til økt bruk av makt mot barn, spesielt sårbare grupper (f.eks. elever med diagnoser, nevroutviklingsforstyrrelser eller traumebakgrunn), og økt risiko for uforholdsmessige inngrep uten at lærere har tilstrekkelig kompetanse. De fremhever en satsing på forebyggende tiltak, relasjonsbygging og konfliktløsning, fremfor maktbruk.

Kilder:

Regjeringen.no: Prop. 62 L (2023–2024) [3]
Regjeringen.no: Prop. 51 L (2024–2025) [4]
Regjeringen.no: Slik blir de nye reglene for når en ansatt i skolen kan gripe inn fysisk [5]
Lovdata: Lov om endringer i opplæringslova og privatskolelova (utvidelse av adgangen til fysisk inngripen) [6]

 


Source URL: https://personalomsorg.no/fagstoff/utvidet-adgang-til-fysisk-inngripen-i-skolen

Lenker
[1] https://personalomsorg.no/printpdf/115
[2] https://personalomsorg.no/print/115
[3] https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-62-l-20232024/id3030651/
[4] https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-51-l-20242025/id3089289/
[5] https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/slik-blir-de-nye-reglene-for-nar-en-ansatt-i-skolen-kan-gripe-inn-fysisk/id3100480/
[6] https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2025-05-23-16?q=Lov-2025-05-23-16